keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Silmänympärysvoide kansantalouden indikaattorina


Viimeaikoina on julkisuudessa ollut keskustelua siitä, olemmeko nyt ajautumassa uuteen taantumaan vai onko nokka vihdoin kohoamassa nousukauteen. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä näillä asioilla ei juurikaan ollut vaikutusta ruohonjuuressa eletyn arkielämän kannalta. Nyt pienyrittäjänä sitä takertuu yhtä tiukemmin kaarnapurtensa reunaan maailman meriä seilatessaan toivoen parasta ja peläten pahinta. Yrittäjänä sitä pyrkii aistimaan ja analysoimaan kansantalouden tilaa heikoimmistakin signaaleista, tällä kertaa silmänympärysvoidepurkista.

Palataampa taannoisille naistenmessuille. Juuri niille, joilla kerroin jaetun kävijöille Tenaa ja närästyslääkettä. Messuilla huomasin erään kosmetiikkasarjan esittelykojun. Olin aiemmin käyttänyt kyseisen kosmetiikkasarjan silmänympärysvoidetta ollen siihen tyytyväisempi kuin ostamiini silmänympärysvoiteisiin keskimäärin. Niinpä päätin kysäistä, josko myyntikonsulenttirouvilla olisi sitä tiskinsä alla piilossa. Eipä ollut, mutta eräs rivistön rouvista lupasi toimittaa sen minulle kotiin seuraavana päivänä. Kaupat tehtiin ja olin tyytyväinen.

Vasta kotimatkalla aloin pohtia tapahtunutta ja huolestuin. Kun talous rullaa ja BKT per capita on kasvussa on kivaa olla kosmetiikkakonsulentti. Asiakkaita ei tarvitse hankkia seisomalla jalat rakoilla messuilla. Asiakkaita vain on ja tulee kokoajan lisää. Tiedän sen koska olen itse ollut kosmetiikkakonsulentti "hyvän talouden" aikana. Ihmiset haluavat kuluttaa ylellisyyksiin ja hemmotella isteään mm. kosmetiikalla. (Siksi vessapaperi olisi tähän artikkeliin ollut huono esimerkki, koska se on huomattavasti stabiilimpi hyödyke kuin suhdanneherkkä silmänympärysvoide.) Talouskasvun imussa ei konsulentin tarvitse muuta kuin pakata purkkia pussiin ja laittaa asiakkaille tekstaria milloin purkit voi tulla noutamaan.

Se, että yksi vaivainen voidepurkki ajetaan minulle messujen jälkeisenä päivänä kotiin, on todella huolestuttavaa. Siitä voi päätellä, että messupromootiosta huolimatta tilauksia ei irtoa nimeksikään ja provikka on olematon. Jos purnukkakauppa on jumissa on syytä esittää kysymys: olemmeko siis ajautumassa sittenkin taantumaan?

Ei kommentteja: