maanantai 14. helmikuuta 2011

Papusen villatakki


Olen nyt neulomassa Papuselle tällaista villatakkia. Olen käyttänyt siihen harmaata ja petroilin väristä Tempo-lankaa, sekä vihreää Puro-lankaa. Koska kuljetan työssä rinnakkain yhtä Tempoa ja yhtä Puroa, olen tehnyt neuleen isoilla puikoilla (nro 7).
Nappilista on ainaoikeaa ja sen tein 5,5 puikoilla pelkästä Temposta.


Ohjeen olen keksinyt omasta päästä sitämukaa kun työ etenee. Alkuun pääsin niin, että mittasin Papusen eräästä 62cm takista selkäkappaleen leveyden. Sitten laskin paljonkohan suurinpiirtein silmukoita menisi tuohon leveyteen. Ja eikun hommiin. Lapsen neuleessa on hauskaa se, ettei koolla ole suurtakaan merkitystä, käyttää sitä sitten kun se on sopiva. Tästä tuli,ihmekyllä, juuri 62cm kokoinen, niinkuin oli ajatus.

Minun äitini kertoi noudattaneensa aikanaan samaa taktiikkaa neulomuksissaan. Tosin hän kertoi että minun vauvavillatakki oli minulle sopiva tokalla luokalla ja hänen minulle virkkaamaansa baskeria isäni käytti luistelupipona...! :)

Tasku villatakkiin syntyi vahingossa, koska ensiaikomukseni oli tehdä nappilista. Loin kymmenen silmukkaa leveän kappaleen ja huomasin että viisi silmukkaa olisi ollut sopiva nappilistan leveys. Näin syntyikin tasku. Tämä neulomus, kuten muutkin, syntyvät tosiaan vauhdissa.


Napeiksi laitoin ikivanhat puiset napit joita olen jemmannut vuosikaudet. En tee napinläpiä vaan ompelin napit nappilistan päällimmäiseen puoleen. Nappilistan alle ompelen piiloon reilun kokoiset nepparit. Uskon niin olevan kätsympi käytössä.





Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Ei kommentteja: