keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Paasto

Laskiaisena laskeudutaan paastoon, joka päättyy pääsiäisenä.
Aivan loistavia ajatuksia paastosta nousi tänään esille seuriksen lastenkerhossa.
Nykyaikana paaston voidaan ajatella tarkoittavan muutakin kuin vapaaehtoista luopumista ravinnosta. Paastoa voidaan toteuttaa kaikilla elämän osa-alueilla. Tavoitteena olisi keventäminen ja puhdistautuminen. Ei kuulosta yhtään hullummalta, vai mitä?
Voidaan pitää ns. eko-paastoa, tavoitteena elää mahdollisimman ekologisesti (edes) paaston aikana; sammutella ylimääräisiä valoja ja käydä vaikka vaunuilla kaupassa auton sijaan. Itselläni on käynnissä massiivinen kirppisoperaatio. Olen varannut kaksi osastoa kirpparilta ja vien sinne vauvan vaatteita, omia vaatteitani ja mummolta jääneitä juttuja. Näin koti kevenee taas rahtusen ja tästä ponnistuksesta saa vielä palkkaakin. Viimeksikin sain monta satasta!
Myös voi pitää menopaussia, jonka tavoitteena tässä yhteydessä olisi nipistää menoja. Se on loppupelissä ihan helppoa. Kasvisruoka on huomattavasti paljon halvempaa kuin liha. Olen viimeaikoina tehnyt meillä ihanat täyttävät salaatit vihanneksista ja juustoista yms. herkuista. Edullista ja hyvää!

Paastota voi myös tunne-elämässä. Tällä tarkoitan sydämen puhdistamista. On ihan hyvä välillä nostaa kissa pöydälle ja puhua aikuisten asioista oikeesti. Mä oon ollut vauvan ekan vuoden aikana välillä kyllä ihan kauhee, väsynyt ja epäystävällinen. Aion pyytää sitä kotona anteeksi. Ja sitten ajattelin ottaa yhteyttä mun kavereihin. Pyytää heitä käymään ja viedä kummityttöä uimahalliin.
Ja voihan sitä myös siivoilla, pestä ikkunat, jos jaksaa...

Ei kommentteja: